BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, September 4, 2011

Saya - Gembira, Orang Lain - Bersedih. Tak Sukanya! -.-'

Assalamualaikum guys. Bertemu lagi kita di post yg terbaru. Sorry lah sekarang saya tak update blog nie setiap hari mcm sebelum raya. Almaklumlah busy prepare rumah hehe :p

Ok back to the title. Sekarang nie saya rasa gembira. Sngt gembira. Tapi org sekeliling saya tgh bersedih hati. Ia buatkan saya rasa bersalah. Mungkin sebab saya merasa yg saya gembira at the wrong time.

Cukup sebulan berpuasa saya dilanda masalah yg buatkan saya sentiasa lemah apabila keseorangan. Tetapi depan semua orang, takkan ada seorang pun yg akan percaya saya bersedih sorang2 apabila di rumah.

Masalah yg saya hadapi tuw melemahkan saya, walaupun sekuat mana saya tahan. Tapi orang sekeliling saya yg menghadapi masalah lebih kurang sama dengan saya tak sekuat saya nak menahan.

Kadang2 saya terfikir, kenapa bila saya bergembira, akan ada org yg menderita. Org yg rapat dengan saya pulak. Saya kesiankan mereka.

Orang yg tak mengalami benda nie, takkan faham. Sebab benda gaduh nie, kita kena mengalaminya barulah kita faham perasaan ketika mengalaminya.

Mak saya kata
"orang kalau nak gaduh, dlm 1 minit pun boleh gaduh. Tapi kalau nak berbaik, boleh makan masa sampai bertahun2." yes mom. It's true. Mmg nak bergaduh tuw senang. Pasal benda kecik atau benda remeh, manusia boleh bergaduh. Tapi kalau nak berbaik?? 1 dlm 10 pun susah nak jumpa.

Walaupun kita gaduh dengan different type of person (maksudnya gaduh dgn family, bf/gf atau kwn baik) tapi perasaan dia tetap sama. Kalau ada beza pon, sikit jer. Tak byk.


Jadi 1 jer cara kalau kita dilanda masalah nie. Sabar. Nescaya allah akan beri keputusan yang sngt mengejutkan kita. Saya sendiri pernah mengalami benda nie dan saya sentiasa sabar. walaupun penat  nak sabar dengan kerenah manusia yg pelbagai ragam nie, tapi kita tahan jerlah. Sebab allah akan sentiasa bersama org yg sabar menghadapi dugaan yg diberiNya :)

Ok tuw saja untuk post harini. Insyallah esk saya post lagi k :)

Assalamualaikum n Ciao! ;)

0 comments: